فقه دولت: دولت سازی و دولت داری

اخبار و مطالب مربوط به فقه دولت سازی اسلامی

فقه دولت: دولت سازی و دولت داری

اخبار و مطالب مربوط به فقه دولت سازی اسلامی

فقه دولت: دولت سازی و دولت داری
صفحه ای صرفا برای گردآوری مطالب مربوط به فقه دولت سازی اسلامی بدون تایید و یا رد محتوای مطالب.
این صفحه از سلسله صفحات اینترنتی وابسته به "موسسه معارف و اندیشه تمدنی اسلام" می باشد.
/اندیشه تمدنی اسلام/

۲۹ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۹ ب.ظ

همایش نقش قوه مجریه در تحقق دولت اسلامی

دکتر اصلانی

رب اعوذ بک من همزات الشیاطین بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین إنه خیر ناصر و معین. این ایام را خدمت همه عزیزان تبریک عرض می کنم خدا را شاکریم که به ما توفیق داده که خدمت دوستان باشیم که برخی از مسائل را که مربوط به نقش قوه مجریه در تحقق دولت اسلامی هست خدمت عزیزان مطرح کنیم. خداوند بر درجات امام راحل ما بیفزاید که تلاش کرد و با انفاس قدسیه خودش ملت ما را از یک ملت تماشاچی به یک ملت حاضر در صحنه مبدل کرد و اسلام را از گوشه حجره ها و از حاشیه حکومت و سیاست به متن سیاست و حکومت وارد کرد و با تلفیق دو عنصر مردم و اسلام انقلاب اسلامی را در ایران پیروز کرد اراده خدا تعلق گرفت و این دو عنصر اسلام و مردم که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در حاشیه متن سیاست و حکومت بود در حاشیه قرار داشت به متن آمد و انقلاب به دست توده های مردم با رهبری حضرت امام پیروز شد

۲۷ آذر ۹۶ ، ۱۲:۳۹
اندیشه تمدنی
شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۰۶ ب.ظ

نظریه دولت در فقه شیعه(5)

اشاره‌ : در این‌ شماره‌ به‌ برخی‌ تحریف‌ها که‌ علیه‌ مکتب‌ سیاسی‌ امام‌ خمینی«رض» صورت‌ گرفته‌ پاسخ‌ داده‌ و تأکید شده‌ است‌ که‌ مردمگرائی، غیر از پوپولیزم‌ و عوامزدگی، مشارکت‌ غیر از مباشرت، و نظارت‌ غیر از دخالت‌ است، عقد حکومت، از نوع‌ وکالت‌ نیست‌ و مشروعیت، یک‌ حقیقت‌ غیر زمانی‌ و فرازمانی‌ است‌ و انتخاب‌ جهت‌دار، منافاتی‌ با انتصاب‌الاهی‌ ندارد و حکومت‌ دینی‌ پیشنهادی‌ مخالفان‌ ولایت‌ فقیه، در واقع، یک‌ حکومت‌ دینی‌ نیست.  8 - مشارکت‌ یا مباشرت؟! افترأ دیگری‌ نیز به‌ مکتب‌ سیاسی‌ حضرت‌ امام(رض) زده‌اند: «در این‌ دیدگاه، مردم‌ در تمامی‌ شئون‌ سیاسی‌ و امور عمومی‌ به‌ ویژه‌ در تعیین‌ خطوط‌ کلی‌ سیاسی‌ جامعه، فاقد اهلیت‌ و ناتوان‌ از تصد‌ی‌ دانسته‌ می‌شوند».!!!   از مفتریان‌ باید پرسید که‌ اگر مکتبی‌ برای‌ حاکم‌ و حاکمیت، شرط‌ «عدالت» و «آگاهی» و «التزام» به‌ مکتب‌ را نهاد، آیا مردم‌ را نااهل‌ و ناتوان‌ دانسته‌ است؟! در کدام‌ حاکمیت‌ غیر دینی، تنظیم‌ همة‌ شئون‌ کلان‌ سیاسی‌ و امور عمومی‌ و تعیین‌ خطوط‌ کلی‌ سیاسی‌ جامعه‌ با آحاد افراد است‌ و همه‌ در کلیة‌ برنامه‌ریزیها و سیاستگزاری‌ دولت‌ خود دخالت‌ مستقیم‌ و لحظه‌ بلحظه‌ می‌کنند؟! و در کجای‌ سیرة‌ امام‌ یا سایر منادیان‌ ولایت‌ فقیه، چنین‌ تحقیری‌ نسبت‌ به‌ مردم‌ شده‌ است؟! در دیدگاه‌ امام(رض)، در حیطة‌ توانائی‌ها و وظائف‌ و نیاز خود، هریک‌ از مردم‌ و مسئولان، حدودی‌ و حقوقی‌ دارند که‌ معلوم‌ است. براستی‌ چرا چنین‌ تعبیرات‌ سخیف، تحریک‌ کننده‌ و مغالطه‌گر از چنان‌ مفاهیم‌ منطقی‌ و روشنی‌ می‌شود؟! -9 انکار فضیلت‌ نخبگان، پوپولیزم‌ و عوامفریبی: نیز گفته‌اند که‌ در دیدگاه‌ امام(رض): «مردم‌ در ادارة‌ امور و تدبیر مسائل‌ اجتماعی‌ بر مبنای‌ اهداف‌ و احکام‌ اسلامی‌ با فقیهان، هم‌ سطح‌ نیستند».   باید پرسید ولایت‌ فقیه‌ به‌ کنار، در جوامع‌ لائیک، آیا کلیة‌ صنوف‌ و اقشار در کلیة‌ امور و مسئولیتها با یکدیگر و با حاکمیت‌ به‌ طرز مساوی‌ دخالت‌ می‌کنند؟!

۱۸ آذر ۹۶ ، ۱۴:۰۶
اندیشه تمدنی
شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۰۴ ب.ظ

نظریه دولت در فقه شیعه (4)


اینک‌ می‌خواهم‌ به‌ چند نمونه‌ از تحریف‌های‌ غیراخلاقی‌ و افترائات‌ فقهی‌ در حقوق‌ سیاسی‌ که‌ بعضی‌ آقایان‌ درخصوص‌ نظریات‌ امام‌ «رض» در ولایت‌ فقیه، مرتکب‌ شده‌اند اشاره‌کنم‌ و جالب‌ است‌ که‌ برخی‌ از اینان‌ اد‌عأ کرده‌اند که‌ مروج‌ نظریات‌ امام‌ در این‌ حوزه‌ بوده‌ و قرائت‌ ایشان!! را قبول‌ دارند.

عرض‌ کردیم‌ که‌ در تز امام، حاکمیتی‌ که‌ مسئول‌ ساختن‌ جامعه‌ای‌ اسلامی‌ و عادلانه‌ است‌ باید از بینش‌ اجتهادی‌ در اسلام‌ و از توان‌ تدبیر و مدیریت‌ عقلانی‌ و تجربه‌ و محبوبیت‌ مردمی‌ و از تقوی‌ و عدالت‌ در امور فردی‌ و حکومتی‌ برخوردار باشد. اینک‌ برخی‌ از افترائات‌ کذائی‌ را مرور کنیم:

۱۸ آذر ۹۶ ، ۱۴:۰۴
اندیشه تمدنی
شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۰۱ ب.ظ

نظریه دولت در فقه شیعه(3)(بخش دوم)

مقدمة‌ ششم: ملاکِ‌ «انتظار از دین»

در باب‌ انتظار از دین، هم‌ باید گفت‌ که‌ تمهید پیچیده‌ای‌ برای‌ تفسیر برأی‌ و برخورد گزینشی‌ با متن‌ دین‌ و رفع‌ حجیت‌ از متون‌ دینی‌ و توجیه‌ «ایمان‌ ببعض‌ و کفر ببعض» است.

بحث‌ «انتظار از دین»، یک‌ پیش‌ فرضهای‌ معرفت‌ شناختی‌ و کلامی‌ دارد که‌ من‌ همواره‌ متأسفم‌ که‌ بعضی‌ از دوستان‌ بدون‌ توجه‌ به‌ آن‌ پیش‌ فرضهای‌ معرفت‌ شناختی‌ و کلامی، این‌ بحث‌ را مطرح‌ می‌کنند و از آن‌ نتایج‌ دینی‌ هم‌ می‌گیرند. آقایان‌ توجه‌ ندارند که‌ کسانی‌ که‌ در غرب، راجع‌ به‌ «انتظار از دین» و «زبان‌ دین» و «فونکسیون‌ دین»، بحث‌ می‌کردند قبلاً‌ دو سه‌ کار، کرده‌ بودند:

۱۸ آذر ۹۶ ، ۱۴:۰۱
اندیشه تمدنی
شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۰۱ ب.ظ

«نظریه‌ دولت» در فقه‌ شیعه‌ (3)(بخش اول)

            ‌فصل‌ هفتم: امام‌ خمینی‌ «رض»

چنانچه‌ گفتیم‌ ادعای‌ قرائات‌ متضاد از "ولایت‌ فقیه" و نسبت‌ دادن‌ نظریاتی‌ به‌ برخی‌ از فقهای‌ سلف‌ در نفی‌ رابطة‌ دین‌ با سیاست‌ و حاکمیت، مبتنی‌ بر شیوه‌ای‌ غیرعلمی‌ و حتی‌ غیراخلاقی‌ از تقسیم‌بندی‌ و انتساب‌ نظریه‌ به‌ بزرگان‌ است‌ که‌ با تقطیع‌ عبارات‌ آنان‌ و بریدن‌ یک‌ تک‌ جمله‌ یا یک‌ بند مختصر از یک‌ کتاب‌ و سپس‌ در برابر هم‌ نشاندن‌ فقهأ صورت‌ گرفته‌ است. بعنوان‌ نمونه، گاه‌ یک‌ پاراگراف‌ را خارج‌ از جغرافیای‌ بحثی‌ که‌ آن‌ فقیه، با اعتماد به‌ اینکه‌ خواننده، سایر سخنان‌ و فتاوای‌ او را هم‌ خوانده‌ و مد نظر دارد، آن‌ تعبیر خاص‌ را کرده، مصرف‌ می‌کنند یا عباراتی‌ از یک‌ نویسنده‌ حی‌ و حاضر ذکر می‌شود که‌ تحت‌ تاثیر فلسفه‌ سیاسی‌ خاصی‌ در غرب، سخن‌ گفته‌ و نظریه‌های‌ آنان‌ را ترجمه‌ کرده‌ و سپس‌ مفاد آن‌ را به‌ فقیه‌ مسلمی‌ چون‌ مرحوم‌ نائینی‌ یا مرحوم‌ کمپانی‌ یا شهید مطهری‌ نسبت‌ می‌دهند. این‌ شیوة‌ بحث، خلاف‌ اخلاق‌ تحقیق‌ است. اگر مثلاً‌ میرزای‌ نائینی‌ در تنزیه‌الملة، به‌ اسلامی‌ کردن‌ «دموکراسی» پرداخته‌ است‌ نباید کار او را چنان‌ تحریف‌ کرد که‌ گویی‌ به‌ «دمکراتیزه‌ کردن‌ اسلام!!» پرداخته‌ است.

۱۸ آذر ۹۶ ، ۱۴:۰۱
اندیشه تمدنی
شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۱:۵۶ ب.ظ

نظریة‌ دولت‌ در فقه‌ شیعه‌ (2)

            ‌1. کدام‌ امر عرفی؟!

پیشتر در باب‌ وجوه‌ درست‌ و نادرست‌ در چگونگی‌ تقسیم‌ امور به‌ شرعیات‌ و عرفیات، گفتیم‌ که‌ اگر در برابر شرع، "عرف" به‌ مفهوم‌ "امر غیردینی" (سکولار) مراد شده‌ باشد، تعبیر نادرستی‌ - از حیث‌ شیعی‌ و اسلامی‌ - از این‌ مسئله‌ است‌ زیرا امور عمومی‌ همچون‌ امر حکومت، سیاست‌ و حقوق‌ اجتماعی‌ مردم، گرچه‌ امور عرفی‌ محسوب‌ می‌شوند اما در عین‌ حال، اکیداً‌ مورد اهتمام‌ شارع‌ و منظور نظر شرع‌ مقدس‌ اسلام‌ است‌ و وظایف‌ و اختیارات‌ متقابل‌ حاکمان‌ و شهروندان، که‌ مسئله‌ اصلی‌ در فلسفه‌ سیاست‌ و علوم‌ سیاسی‌ است‌ و نیز "منشأ حق‌ حاکمیت" و نحوة‌ توجیه‌ "مشروعیت‌ سیاسی"، همگی‌ در قلمروی‌ شریعت‌ اسلام‌ مورد بحث‌ می‌باشند و بنابراین‌ همة‌ این‌ امور اصطلاحا" عرفی، قابل‌ تقسیم‌ به‌ دینی‌ و غیردینی‌ می‌باشند و این‌ بدانمعنی‌ است‌ که‌ دین، هرگز فارغ‌ از این‌ امور نبوده‌ و نیست.

۱۸ آذر ۹۶ ، ۱۳:۵۶
اندیشه تمدنی
شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۱:۵۴ ب.ظ

نظریه دولت در فقه شیعه(1) (بخش دوم)

           ‌فصل‌ چهارم: امور حسبیة:

            ‌1. امور حسبیة، "امر عمومی‌ و مدنی":

چنانچه‌گفتیم، حداقل‌امورحسبیه‌یعنی"اموری‌ که‌ شارع‌ به‌ ترک‌ آنها راضی‌ نیست" و مورد اعتنأ و حساسیت‌ اسلام‌ است‌ و دین‌ دربارة‌ آنها احکام‌ ایجابی‌ یا سلبی‌ قاطع‌ دارد و در عین‌ حال، احیاناً‌ متولی‌ خصوصی‌ ندارد، مواردی‌ چون‌ سرپرستی‌ افراد بی‌سرپرست‌ چون‌ ایتام، سفهأ و مجانین‌ یا اموال‌ بی‌ سرپرست‌ و مجهول‌ المالک‌ یا وقفی‌ و... بوده‌ است. اما سعة‌ «امور حسبیه»، درواقع، شامل‌ کلیة‌  وظائف‌ حکومتها و حوزة‌ قدرت‌ دولت‌ می‌باشد و البته‌ به‌ حسب‌ تغییر زمان‌ و مکان‌ و شرائط‌ اجتماعی، تحو‌لاتی‌ در مصادیق‌ "امور حسبیه" پیدا می‌شود. چنانچه‌ اموری‌ در سده‌های‌ پیشین، جزء امور حسبیه‌ بود که‌ امروزه‌ موضوعاً‌ منتفی‌ شده‌ و اموری، امروزه‌ به‌ این‌ حوزه‌ وارد شده‌ است‌ که‌ شارع‌ قطعاً‌ راضی‌ به‌ ترک‌ آنها نیست‌ و مبتلا به‌ نیازهای‌ مهم‌ عموم‌ جامعة‌ اسلامی‌ است‌ و موضوع‌ احکام‌ خاص‌ شرعی‌ نیز قرار است.

۱۸ آذر ۹۶ ، ۱۳:۵۴
اندیشه تمدنی
شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۰۱:۵۳ ب.ظ

"نظریة‌دولت" در فقه‌ شیعه‌ (1) (بخش اول)

 این‌ رساله، تقریر و بازسازی‌ گفتاری‌ شفاهی‌ در نقد برخی‌ مقالات‌ است‌ که‌ وصف‌الحال‌ آنها در ابتدای‌ همین‌ مطلب‌ آمده‌ و باید نوعی‌ اقدام‌ در جهت‌ تحریف‌ دیدگاههای‌ فقهی‌ و سیاسی‌ برخی‌ فقهأ شیعه‌ دانسته‌ شوند زیرا عمدتاً‌ با هدف‌ زیر سؤ‌ال‌ بردن‌ مکتب‌ فقهی‌ - سیاسی‌ "تشیع" و بویژه‌ میراث‌ حضرت‌ امام(رض) در برخی‌ روزنامه‌ها و نشریات‌ به‌ چاپ‌ می‌رسند. صاحب‌ این‌ گفتار، یک‌ تن‌ از فضلای‌ حوزة‌ علمیه‌ قم‌ می‌باشد  و مسئولیت‌ مطلب‌ با سردبیری‌ است.


۱۸ آذر ۹۶ ، ۱۳:۵۳
اندیشه تمدنی
پنجشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۱۲ ب.ظ

شخصیت و اهلیت حقوقی دولت در فقه

سیدضیاء مرتضوی

چکیده:
از نیازهای حیاتی جوامع کنونی، اعتبار داشتن شخص حقوقی در کنار اشخاص حقوقی است. اما به‌رغم پذیرش اصل شخصیت حقوقی در منابع فقهی و وجود مصادیق آن در دوره تشریع و پیش از آن، در منابع فقه استدلالی گذشته، نگاه مستقلی به آن صورت نگرفته و فقط در دوره معاصر و به‌دلیل گسترش نیاز به این تأسیس حقوقی، کم‌وبیش به آن توجه شده است. در کنار بررسی این موضوع به‌صورت عام، شخصیت حقوقی دولت که به‌صورت خاص از سوی برخی فقها مواجه با انکار و تردید است و درنتیجه در موضوع مالکیت دولت یا برخی مؤسسات دولتی مانند بانک‌ها، نگاه متفاوتی دارند، نیازمند بررسی جداگانه است. نگارنده در این مقاله هم‌زمان با بررسی پیشینه، گفته‌ها، مبانی و ادله آن، به شخصیت حقوقی دولت نیز به‌صورت خاص پرداخته است. پس از بررسی چند مفهوم کلیدی در بحث و اشاره به پیشینه پذیرش شخصیت حقوقی دولت از نگاه حقوق، به بررسی و تبیین ادله‌ای پرداخته شده که به‌صورت عام یا خاص بر اعتبار شخصیت و اهلیت حقوقی دولت از نگاه فقهی دلالت می‌کند. پیداست پذیرش شخصیت حقوقی برای دولت، صرف‌نظر از شخص حاکم، آثار فقهی و حقوقی در موضوع مالکیت و ضمان و ذمه و مانند آن دارد که نشان‌دهنده اهمیت بحث و مدعا می‌باشد.
  واژه‌های کلیدی: دولت، حکومت، شخص حقوقی، شخصیت حقوقی، مالکیت دولت.
متن کامل [PDF 394 kb]   (۴۹ دریافت)    




۱۶ آذر ۹۶ ، ۱۴:۱۲
اندیشه تمدنی
پنجشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۰۱ ب.ظ

معرفی کتاب: حکمرانی مطلوب از دیدگاه فقهی

۱۶ آذر ۹۶ ، ۱۴:۰۱
اندیشه تمدنی
پنجشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۹ ب.ظ

الگوی نوین «ملت-دولت» سازی

میثاق بدیعی مقدم،
ملت-دولت (Nation-State) نوع خاصی از دولت است که در آن یک دستگاه سیاسی در قلمروی ارضی معینی حق حاکمیت دارد و می‌تواند این حق را با قدرت و اقتدار خود پشتیبانی کند که معنای آن مستقل از دولت ملی است. درواقع ملت-دولت شکل خاصی از دولت‌سازی است که مشروعیت خود را از اعمال حاکمیت به نام یک ملت در واحد سرزمینی با حاکمیت کسب می‌کند.
۰۲ آذر ۹۶ ، ۱۲:۲۹
اندیشه تمدنی
پنجشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۷ ب.ظ

مراحل تبیین دولت اسلامی(2) [عکس نوشته]


۰۲ آذر ۹۶ ، ۱۲:۲۷
اندیشه تمدنی
پنجشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۷ ب.ظ

مراحل تبیین دولت اسلامی(1) [عکس نوشته]

۰۲ آذر ۹۶ ، ۱۲:۲۷
اندیشه تمدنی
پنجشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۵ ب.ظ

مراحل تبیین نظام دولت مطلوب اسلامی

مر حله ی اول: تبیین و فهم صحیح وقایع و مسائل عصر خویش

۰۲ آذر ۹۶ ، ۱۲:۲۵
اندیشه تمدنی

دومین شماره از فصلنامه تخصصی «نامه دولت اسلامی» با موضوع دولت اسلامی و باز تولید فرهنگ بومی از سوی مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری منتشر شده است.

در شماره جدید این فصلنامه تصریح شده است: فصلنامه دولت اسلامی در راستای سیاست‌های دولت نهم و اتکای راهبردی دولت به عقلانیت، عدالت و معنویت اسلامی و اعتقاد به ضرورت آزادی از سیطره گفتمان‌های رسمی غرب در حوزه دگرگونی‌های اجتماعی، تلاش می‌کند در هر یک از شماره‌های خود، بنیادهای بازتولید فرهنگ بومی را در حوزه‌های مختلف مورد پژوهش قرار دهد.

همچنین در این فصلنامه آمده است: بی‌تردید، آنچه در این مجموعه گردآوری شده است همه مباحث قابل طرح در حوزه دولت اسلامی و بازتولید فرهنگ بومی نیست. این فصلنامه و ضمایمی که تحت عنوان «گزارش جمهور» منتشر می‌شود در نظر دارد در آستانه تدوین برنامه توسعه پنجم که حول توسعه بومی (اسلامی – ایرانی) طراحی خواهد شد، مهم‌ترین الزامات مربوط به سند چشم‌انداز و الگوی توسعه بومی را در قالب ویژه‌نامه‌های تخصصی نقد و ارزیابی نماید

۰۲ آذر ۹۶ ، ۱۲:۲۳
اندیشه تمدنی

نامه دولت اسلامی: سال اول / شماره 1 / زمستان 1386

نخستین شماره فصلنامه « نامه دولت اسلامی» را با هدف تبیین مبانی نظری دولت اسلامی در حوزه های معرفت شناسی توسط مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری منتشر شد.

در این فصلنامه به موضوعات و عناوینی همچون:

-          مولفه های نظریه دولت اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری

-          مبانی نظریه جمهوریت در اسلام و غرب

-          دستاوردهای هسته ای دولت نهم

-          مولفه های آزاد سازی قدرت و هویت ملی در دولت نهم

-          شالوده نظری ادبیات عدالت گرایی در دولت نهم

-          چشم انداز دانشگاه تمدن ساز در افق دولت اسلامی

-          بررسی نمایش خارجی بودن در تولیدات داخلی

-          سیاست خارجی اعلامی و اعمالی دولت شهید رجایی

-          تأملاتی نظری در فرآِیند بومی سازی ساختارهای سازمانی و همکاری هسته¬ای کشورهای غربی با رژیم پهلوی در ایران

عناوین مهم فصلنامه «نامه دولت اسلامی» را تشکیل می‌دهد.

روی جلد

دانلود «نامه دولت اسلامی» سال اول / شماره 1 / زمستان 1386:

     http://www.president.ir/fa/office/documents/files/faslname_01.pdf

   http://www.president.ir/fa/office/documents/files/faslname_01.rar

۰۲ آذر ۹۶ ، ۱۲:۲۲
اندیشه تمدنی
پنجشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۹ ق.ظ

کلیپ صوتی «به سوی دولت اسلامی»

 پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب khamenei.ir کلیپ صوتی «به سوی دولت اسلامی» را منتشر کرد.
 
بخش‌هایی از بیانات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی که در این کلیپ می‌شنوید:
۰۲ آذر ۹۶ ، ۱۱:۵۹
اندیشه تمدنی
پنجشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۶ ق.ظ

عاشورا و دولت اسلامی


یادداشت/ حجت الاسلام علی ثقفی

مهمترین مسئله سرنوشت ساز جهان اسلام در اندیشه ی پیامبر اکرم ص تداوم دولت اسلامی پس از خود بود. در اینجا بود که غدیر تا همیشه با موضوع ضرورت تحقق دولت اسلامی پیوند خورد.

حسینیه مشرق - مهمترین مسئله سرنوشت ساز جهان اسلام در اندیشه پیامبر اکرم (ص) تداوم دولت اسلامی پس از خود بود. در اینجا بود که غدیر تا همیشه با موضوع ضرورت تحقق دولت اسلامی پیوند خورد  و البته دیدیم آن شد که شد. این موضوع با کربلا نیز پیوند واضح دارد تا آنجا که گفته شد قتل الحسین یوم السقیفه.

 

 امام حسین (ع) حرفش این بود که دولت اسلامی پس از حضرت امیر فاسد شده و اکنون با روی کار آمدن یزید به نابودی ختم خواهد شد. پس اگر امکانی بود دولت اسلامی با حاکمیت خود امام تحقق یابد و اگر نبود امام با عدم بیعت نشان دهد که دولت اسلامی وجود ندارد.

 

۰۲ آذر ۹۶ ، ۱۱:۵۶
اندیشه تمدنی
پنجشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶ ق.ظ

دولت سازی اسلامی در ایران/صالح اسکندری


بصیرت: پژوهشگران اجتماعی دولت و قدرت رسمی در هر جامعه را معیار مناسبی برای شناخت جوامع قلمداد می کنند. قدرت رسمی و یا دولت در یک تعریف فنی مجموعه ای از دستگاه هایی است که تحت عنوان حاکمیت ملی به اعمال مشروع قدرت می پردازند. “ژرژسل” در تحلیل خود راجع به دولت می گوید : “ دولت یک پدیده اجتماعی است ، نوعی از وجود یک اجتماع سیاسی معین درسرزمینی محدود است که در آن یک نظام حقوقی مستقل و یک سازمان تاسیسی تکامل پیدا کرده است. “ جان لاک می گوید: “هدف دولت حصول آرامش و تامین صلح و ایجاد امنیت و تهیه موجبات رفاه افراد جامعه است. “ دولت را جان لاک “ وسیله ای برای حفظ نظم بین مردمی با قدرت محدود “ معرفی می کند.‌

۰۲ آذر ۹۶ ، ۱۱:۳۶
اندیشه تمدنی
پنجشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۶ ق.ظ

چینش جدید برای تحقق دولت اسلامی

نویسنده: محمد عبداللهی
گفتمان به مثابه‌ی نظامی از معانی است که واسطه‌ی رابطه‌ی ما با جهان خارج است. به تعبیر دیگر یک گفتمان، مجموعه‌ای از نشانه‌ها (دال و مدلول) است که با هژمونیک شدن آن در یک جامعه، اعضای آن جامعه برخی نشانه‌ها را «فراخوان» و برخی را «طرد» می‌کنند....
گفتمان به مثابه‌ی نظامی از معانی است که واسطه‌ی رابطه‌ی ما با جهان خارج است. به تعبیر دیگر یک گفتمان، مجموعه‌ای از نشانه‌ها (دال و مدلول) است که با هژمونیک شدن آن در یک جامعه، اعضای آن جامعه برخی نشانه‌ها را «فراخوان» و برخی را «طرد» می‌کنند. امروزه در جامعه‌ی ما یکی از مباحث داغ محافل سیاسی، وزن‌کشی‌های سیاسی در قالب دو گفتمان اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی است. در این میان ساختارشکنی دوگانه‌ها و تقابل‌های ساختگی، استراتژی هوشمندانه‌ای بود که مقام معظم رهبری در برابر ستیزهای گفتمانی در پیش گرفت. در یادداشت پیش رو به تحلیل این مسئله می‌پردازیم.
۰۲ آذر ۹۶ ، ۱۰:۳۶
اندیشه تمدنی